دکتر کتانباف

غربالگری سرطان پستان

فهرست مطالب

سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطانها در بین خانمها است . هر چند که این بیماری در بین مردان نیز به ندرت دیده میشود.یک درصد از سرطان های سینه مربوط به آقایان است)
عوامل موثر در بروز این بیماری مختلف هستند:
سن
جنس
وزن
شیوه زندگی (مصرف غذاهای فست فود ، سیگار ، الکل ، ورزش کم و….)
تعداد بارداری
سن اولین بارداری بالای ۳۰ سال
مدت شیردهی
سابقه خانوادگی یا فردی ابتلا به سرطان

سرطان پستان هر چه سریعتر تشخیص داده شود و در زمان تشخیص مرحله بیماری پایین تر باشد ، درمان آسانتر و قطعی تر است پس هدف ما از غربالگری سرطان پستان تشخیص موارد بیماری در مراحل اولیه است.
برای غربالگری صحیح اولین مرحله ارزیابی خطر ابتلا به بیماری است
برای ابتلا به سرطان پستان افراد به ۳ گروه تقسیم میشوند:
خطر کم
خطر متوسط
خطر بالا

در مرحله بعد :
1- در افراد گروه با خطر بالا و خطر متوسط : با بررسی ژنتیک وجود ژن های سرطان زا را تشخیص دهیم و در صورت صلاحدید پزشک از داروهای ضد استروزن مثل تاموکسیفن و رالوکسیفن استفاده کرد. افراد این دو گروه باید بررسی های مراقبتی را مثل گروه کم خطر ادامه دهند.یعنی معاینه ماهیانه پستانها توسط خود فرد و MRI و ماموگرافی سالیانه از 30 سالگی
۲- در افراد با خطر کم : بعد از ۲۰ سالگی لازم است که به صورت ماهیانه معاینه پستان توسط خود فرد انجام شود. ویک معاینه هم به صورت سالیانه توسط پزشک ماهر در این زمینه انجام شود.
و از سن بالای ۴۰ سال( بعضی منابع بالای ۵۰ سال ) ماموگرافی سالیانه انجام شود.

معاینه شخصی پستان
معاینه ماهیانه پستان ها کار بسیار راحتی است و همه خانمها میتوانند به راحتی در عرض ۵ دقیقه درمنزل انجام دهند. قدم به قدم مراحل انجام کار را برایتان توضیح میدهم
۱. زمان انجام معاینه : ۷-۱۰ روز بعد از شروع عادت ماهیانه یا به عبارتی در زمان پایان دوره خونریزی
و برای خانمهای یاِسه بهتر است که یک تاریخ را انتخاب کنند و هر ماه در همان زمان معاینه انجام دهند

۲- مرحله مشاهده : جلوی اینه میایستید و در دو حالت هر دو پستان را با دقت مشاهده میکنید.
یکبار دستها در کنار بدن یا به کمر
یکبار دستها بالای سر
در هر دو حالت فوق وجود برجستگی ، فرورفتگی ، ترشح ، قرمزی ، ضخیم شدن قسمتی از پوست ، ترشح از نوک سینه ها ویا عدم تقارن جدید را دقت کنید.
نکته : بسیاری از خانمها به صورت معمول یک عدم تقارن همیشگی در اندازه سینه ها دارند که این مسییله باعث نگرانی نیست و تنها در صورتی که تفاوت در شکل یا اندازه پستانها جدید ایجاد شده باشد نیاز به بررسی دارد

۳- مرحله معاینه با انگشتان :
در مرحله سوم دراز میکشید و با نوک دو انگشت هرپستان را به صورت دایره ای از نوک پستان به سمت خارج معاینه میکنید. ناحیه بین پستانها و زیر بغل هم حتما باید لمس و معاینه شود.
در زیر انگشتان غدد شیری لمس میشوند و اغلب در دفعات اول معاینه افتراق غده های شیری از توده ی بدخیم مشکل است. اما با تکرار معاینه دست شما به لمس غدد شیری عادت کرده و در صورت وجود توده غیر طبیعی در بافت پستان متوجه میشوید.

چند نکته مهم :

۱- سرطان پستان درخانمهای باردار و خانمهای شیرده هم ممکن است ایجاد شود و برخلاف تصور عموم شیردهی مانع ایجاد سرطان پستان نیست. بنابراین حتی در دوران بارداری و شیر دهی در صورت مشاهده هر علامت مشکوک به پزشک مراجعه کنید .
۲- سرطان پستان گاهی به صورت یک زخم یا به صورت اگزمای پوستی خارش دار ( حساسیت پوستی ) خود را نشان میدهد که به درمان انتی بیوتیک یا درمان ضد اگزما پاسخ نمیدهد. پس در صورتی که زخم یا حساسیت پوستی پستان شما به درمانهای انجام شده مقاوم بود حتما به پزشک مراجعه کنی
۳- با توجه به اهمیت بسیار زیادی که تشخیص به موقع سرطان پستان دارد و اینکه اگر بیماری در مراحل اولیه کشف شود بسیار راحتتر درمان میشود و احتمال عود کاهش میابد ، هر تغییری در پستان ها ( که در بالا ذکر شد ) ، حتما باید به طور کامل مورد بررسی پزشک متخصص زنان یا جراح یا پزشک غربالگری قرار گیرد. در صورتی که نتیجه همه بررسی ها منفی باشد به فرد اطمینان میدهیم که سرطان پستان ندارد. ولی هرگز بر اساس مواردی مثل نداشتن سابقه خانوادگی ، حال عمومی خوب ، سابقه وجود توده های مشابه ، قرار داشتن در دوران شیرده و…. بررسی کامل مشکل پستان را به تعویق نمی اندازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *