دکتر کتانباف

آماده شدن برای درمان سرطان با تغذیه خوب

آماده شدن برای درمان سرطان با تغذیه خوب

فهرست مطالب

تا زمانی که درمان سرطان را شروع نکنید، نمی دانید که چه عوارض جانبی ممکن است داشته باشید یا چه احساسی خواهید داشت. بعضی از افراد هیچ عوارضی ندارند .بعضی افراد عوارض کمی بعد از درمان دارند و بعضی ها عوارض زیادی خواهند داشت (مثلا تهوع یا استفراغ یا اسهال یا طعم بد دهان و….)

این که در دوران درمان چه عوارضی داشته باشید ، بجز اینکه بسگی به خصوصیات فردی و ژنتیکی شما دارد ،  بستگی به نوع سرطان شما، جایی که در بدن شما است، نوع درمانی که دارید ( شیمی درمانی ، پرتو درمانی ، ایمنی درمانی و..)، مدت زمان درمان و دوزهای دارویی که دریافت می کنید، دارد.

در طول درمان سرطان، داروهای مفید و راه های دیگری برای رفع یا کم کردن مشکلات تغذیه وجود دارد. پزشک، پرستار یا متخصص تغذیه می‌تواند در مورد انواع مشکلات غذایی که ممکن است انتظارش را داشته باشید و راه‌های مدیریت آن‌ها بیشتر به شما توضیح دهند. در صورت مشاهده شروع مشکلات تغذیه، فوراً به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید.

 

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا برای درمان آماده شوید:

  • کمد خوراکی و فریزرتان را با غذاهای سالم و مورد علاقه خود پر کنید تا خیلی به خرید نیاز نداشته باشید.
  • غذاهایی را نگه دارید که می‌دانید حتی زمانی که بیمار هستید می‌توانید بخورید و به آنها علاقه دارید.
  • غذا ها را از قبل بپزید و به اندازه هر یک وعده غذایی منجمد کنید.
  • با دوستان یا اعضای خانواده خود در مورد روش هایی که می توانند در خرید و آشپزی کمک کنند صحبت کنید، یا از یک نفر از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید که این مسئولیت ها را برای شما به عهده بگیرد.
  • نوشتن یک لیست از اقلامی که معمولاً خریداری می کنید باعث میشود که خرید برای دوست یا عضوی از خانواده که این مسئولیت را به عهده دارد، آسان تر شود.
  • می توانید لیستی از غذاها و نوشیدنی ها را برای کمک به بسیاری از انواع مشکلات تغذیه در همین سایت پیدا کنید
    • مراجعه به دندانپزشک قبل از شروع درمان و سلامت دهان پیش از شروع درمان بیماری بسیار مهم است. بخصوص به این دلیل که در طول بعضی درمانها مثل شیمی درمانی نمیتوانید اقدامات دندانپزشکی انجام بدهید
  • هر گونه مشکلی که در مورد غذا خوردن دارید با تیم مراقبت از سرطان خود درمیان بگذارید. آنها می توانند با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی به شما در مدیریت عوارض جانبی مانند یبوست،کاهش وزن یا حالت تهوع کمک کنند.
  • ترس ها و نگرانی های خود را با پزشک خود، پرستار و یا مددکار اجتماعی در میان بگذارید، آن ها می توانند روش های مدیریت و کنار آمدن با این احساسات را به شما نشان دهند.
  • در مورد نوع سرطان خود و درمان آن تحقیق کنید. بسیاری از مردم وقتی می دانند چه چیزی در انتظارشان است، احساس بهتری دارند.
  • اگر در حال حاضر از رژیم غذایی خاصی برای دیابت، بیماری کلیوی یا قلبی یا سایر مشکلات سلامتی استفاده می کنید، حتما با پزشکان خود صحبت کنید تا درباره نحوه ادامه رژیم غذایی ،شما را راهنمایی کنند.

اگر درمانتان شامل تشعشع به سر یا گردن باشد، ممکن است به شما توصیه شود که قبل از شروع درمان، یک لوله تغذیه در معده تان قرار دهند ( NG TUBE) . این اجازه می دهد تا زمانی که قورت دادن غذا برای شما سخت می شود، تغذیه شوید و از مشکلات تغذیه و کم آبی در طول درمان جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *